In november organiseerden we onze eerste Customer Inspiration Day – een inspiratie-event waarbij we experts uit ons netwerk uitnodigen om onze klanten te inspireren over all things innovation. Dit zijn de 5 grote lessen die we meenamen en maar al te graag delen met jou.

Over de Customer Inspiration Days

Het thema van de eerste Customer Inspiration Day was Technologie & Innovatie: we startten breed om onze gasten te laten proeven van de verschillende specialisaties waar we de komende Customer Inspiration Days dieper in zullen duiken. De volgende Events vind je trouwens op onze eventpagina en op de Cronos aan de Leie LinkedIn. Tijdig inschrijven is aangeraden, want de plaatsen zijn beperkt.


1. Er zit meer waarde in je legacy applicatie dan je denkt

Heel wat bedrijven, van kmo tot multinational, zijn voor hun cruciale bedrijfsprocessen – soms tegen wil en dank – afhankelijk van legacy applications. Terwijl die technologie meestal zijn werk nog doet, wordt het onderhoud steeds uitdagender en wordt het moeilijker om nieuwe medewerkers te vinden die ermee willen of kunnen werken. Het wordt hoe langer hoe meer geen kwestie van óf je je legacy systemen moet moderniseren, maar wanneer en hoe.

Gelukkig brengt die modernisering heel wat extra voordelen met zich mee. Maar hoe pak je dat aan? Volgens Niels Stubbe van OnCore ligt de sleutel in het strangler pattern: in plaats van een complete rewrite van je applicatie, bouw je de nieuwe versie bovenop de bestaande. Net zoals een klimplant rond een boom groeit dankzij de steun van die boom, voed je de nieuwe applicatie met de kennis en functionaliteiten die in je oude applicatie zitten, totdat je de oude volledig kunt uitfaseren.

“Werk volgens een strangler pattern: in plaats van een complete rewrite van je applicatie, bouw je de nieuwe versie bovenop de bestaande.”


De voordelen? Je loopt minder risico op technische problemen, omdat je niet in één keer overstapt naar een nieuw systeem. De druk op je development-afdeling wordt ook kleiner, en je eindklanten merken doorgaans niets van je werkzaamheden.

2. Echte datagedreven beslissingen maak je dankzij EDA

De voordelen van event-driven architecture (EDA) zijn al langer bekend: schaalbaarheid, een hogere fouttolerantie en meer flexibiliteit maken het een aantrekkelijke architectuur voor veel bedrijven. Voor mateco, bij ons meer gekend als TVH Equipment, is het dagelijkse kost: met Q.one, een centraal platform waarin de volledige organisatie samenkomt – ontwikkeld samen met Sweet Mustard en Cymo – zet het bedrijf een stap verder. Dankzij dit platform kunnen ze niet alleen digital twins bouwen van hun machines, maar ook van hun processen. Dit biedt enorme waarde voor process mining, volgens Enterprise architect Geoffrey Braeckman van mateco: inefficiënties worden sneller opgespoord en aangepakt.

Bovendien zorgt de asynchrone communicatie tussen de losgekoppelde applicaties ervoor dat individuele onderdelen eenvoudig geüpdatet of aangepast kunnen worden, zonder dat het volledige systeem onder handen genomen hoeft te worden. Een efficiënte en toekomstgerichte manier van werken, als je het ons vraagt.

Cronos aan de leie 9

3. Ga voor mensgedreven KPI’s bij AI-implementatie

Wist je dat 85% van de AI-projecten een negatieve ROI oplevert? Dat komt vaak doordat AI-oplossingen niet altijd een-op-een aansluiten bij de strategische doelstellingen van het bedrijf, of omdat er te weinig kwalitatieve data ligt waar de AI mee aan de slag kan. Maar de grootste uitdaging, die ligt bij de mens. Medewerkers worden vaak niet genoeg geïnformeerd of getraind, wat leidt tot een gebrek aan vertrouwen, weerstand en onrealistische verwachtingen.


“Begin met een eenvoudig maar goed werkend AI-systeem dat je stapsgewijs uitbreidt. Zo bouw je vertrouwen op en voorkom je teleurstellingen.”

Hoe pak je dat aan? Volgens Max Dugardyn van Humain is het essentieel om je medewerkers te betrekken bij de KPI’s van AI. Veel metrics richten zich op aspecten zoals processing time of kostenbesparingen – factoren die het proces verbeteren, maar weinig zeggen over de menselijke impact. Door te focussen op KPI’s zoals medewerkerstevredenheid, meerwaarde voor de klant en user engagement rates leg je de nadruk op wat écht telt: de mensen die met de AI werken of erdoor geholpen worden.

Een andere belangrijke tip? Denk groot, maar start klein. Begin met een eenvoudig maar goed werkend AI-systeem dat je stapsgewijs kunt uitbreiden. Zo bouw je vertrouwen op en voorkom je teleurstellingen. Die aanpak zorgt er trouwens ook voor dat je medewerkers enthousiast blijven en de voordelen van AI zelf mogen ervaren.

4. OpenAI kan duurder uitvallen dan je denkt

Ja, dat lees je goed – hoewel een eigen AI bouwen onterecht als extreem duur bestempeld wordt, komt zo’n sovereign AI voor veel middelgrote bedrijven alleszins vaak voordeliger uit. Maar het kostenplaatje is zeker niet het enige waar je naar moet kijken. Jorge Decorte en de experts van reBatch bouwen al large language models (LLM’s) voor allerlei bedrijven sinds lang voor de AI-boom van afgelopen jaar. Hun ervaring leert dat je op het gebied van privacy en beveiliging aanzienlijk beter af bent met een eigen LLM. Zeker voor juridische en medische toepassingen is het een gemoedsrust om te weten dat je data bij jou lokaal draait.

Wat net zo belangrijk is, is autonomie. Wat als Microsoft, Google en andere grote spelers plots besluiten hun AI-modellen stop te zetten of drastisch aan te passen? Sovereign AI stelt je in staat om minder afhankelijk te worden van deze techgiganten. Je behoudt zelf de controle over je data, processen en AI-modellen. Het resultaat? Betere prestaties, maximale meerwaarde en een aanzienlijke beperking van risico’s op lange termijn.

Cronos aan de leie 33

5. Real-time data is de beste basis richting operational excellence

De exponentiële groei van IT en OT gaat gepaard met heel wat uitdagingen. We knopen steeds meer machines, data, toestellen, applicaties, sensoren en analytics aan elkaar, en tegelijkertijd verwachten we dat dat allemaal steeds sneller gaat. Dat brengt risico’s met zich mee: de productiesector is momenteel een van de grootste doelwitten voor cybercriminelen, en dankzij die exponentiële groei van digitalisering wordt het doelwit steeds groter.

Hoe bereik je ondanks die uitdagingen toch operational excellence? Volgens Mathias Knop (Coretecs) en Nick Peeters (SoterICS) doe je er al goed aan te starten op basis van real-time data. Ga voor een architectuur die het mogelijk maakt om die data uit je volledige organisatie te ontsluiten en te bundelen. Hiermee krijg je niet alleen inzicht in je processen, maar kun je die data ook vertalen naar de taal van je medewerkers. Voeg daar een op maat gemaakt dashboard aan toe voor elk profiel in je organisatie, en je legt een stevige basis voor continu verbeteringswerk.

Nog een extra tip: start met een goed werkende proof of concept op lokaal niveau. Schakel daarna pas over op een stapsgewijze wereldwijde uitrol, zodat je de controle behoudt en ook de schaalbaarheid kan opvolgen.

Geïnspireerd geraakt?

De volgende Customer Inspiration Day staat helemaal in het teken van digitale transformatie. Onder het motto Make Tomorrow Happen Today zoomen we op 13 maart 2024 in op enkele boeiende use cases van ondernemingen uit onze regio. Volg Cronos aan de Leie op LinkedIn zodat je als eerste weet wanneer de inschrijvingen starten.