Waarom is digitale transformatie cruciaal?
Digitale transformatieprogramma's zijn een van de belangrijkste redenen waarom jullie contact met ons opnemen. Traditionele bedrijven voelen de druk om hun bedrijfsmodellen te herbekijken en actief in te zetten op digital business transformation. Dat betekent dat je organisatie in zijn geheel zal en moet evolueren. Dit laat zich sterk voelen in communicatie met, naar en voor klanten, maar evenzeer in hoe je je middelen inzet, hoe je rekruteert enzovoort. Tijd voor digital transformation management dus. En er is meer...
Digitale transformatie is meer dan digitaliseren
Laat ons beginnen met een misvatting de wereld uit te helpen: digitale transformatie is geen synoniem voor digitalisering. Integendeel.
Een digitale transformatie gaat veel verder. Bij digitaliseren blijven de bedrijfsprocessen nog steeds grotendeels dezelfde. Echt inzetten op digitale transformatie betekent digitalisering ook inzetten om groei te stimuleren en nieuwe bedrijfsmodellen (te durven) ontwikkelen.
Vanuit onze projecten met klanten en door nauwgezet de markten en trends in het oog te houden zien we dat bedrijfsleiders de realiteit van de digitale transformatie meer en meer omarmen. Digitaal wordt niet langer beschouwd als iets dat gewoon leuk is om te doen of hebben. Meer zelfs, het feit dat een ‘digitaal eerst’ benadering de sleutel is naar het toekomstbestendig maken van de organisatie wordt gemeengoed. Wij delen alvast graag onze inzichten met jou.


Wat is digitale transformatie nu juist?
Het is belangrijk stil te staan bij het onderscheid tussen digitisatie, digitalisatie en digitale transformatie. Een goed begrip van deze helpt in het maken van de juiste beslissing op het juiste moment. Zo spreken wij dus eigenlijk niet van digital transformation services of digital transformation solutions. Dit zou te beperkend zijn...
Digitisation
Digitisatie betekent analoge elementen digitaal maken. (van papier naar digitaal)
Digitalisation
Digitalisatie staat voor digitale technologieën gebruiken om bedrijfsmodellen te verbeteren en/of te vernieuwen.
Digital Transformation
Digitale Transformatie. Helpen om van de verandering een sleutelcompetentie maken in de organisatie. Actief op zoek gaan naar nieuwe bedrijfsmodellen met digitale technologieën in de kern.
De beste digitale transformatie begint met een goed gesprek.
We begrijpen dat we hier niet altijd alle vragen beantwoorden, en soms zelfs nog meer vragen naar boven doen komen. Maar geen nood, want we geloven dat we door de juiste vragen te stellen ook het juiste advies en oplossingen kunnen bieden. Daarom nodigen we je graag uit voor een boeiend gesprek over jouw digitale transformatie.
Tot binnenkort?

Digitale maturiteitsniveaus

Digitaal actieve bedrijven
die voornamelijk op zoek gaan naar transactionele oplossingen. Ze maken gebruik van digitale technologieën in de periferie van hun kernactiviteiten om zo betere resultaten te behalen.
Digitaal geëngageerde bedrijven
zetten diep in op overkoepelende digitale oplossingen en processen. Welke de verschillende departementen overstijgen. Er wordt actief gezocht naar inzichten uit analytics en proces automatisatie. Dit met het doel om de cruciale (kritische) informatie en ruimte te creëren voor strategische beslissingen.
Digitaal competitieve bedrijven
nemen dit nog een stap verder. De digitale oplossingen en processen worden niet alleen ingezet om de korte termijn resultaten te boosten maar streven naar het voorspellen van nieuwe noden. Het verschil tussen de huidige situatie en de gewenste situatie wordt duidelijk en zo kan men concrete en tastbare acties nemen. Artificiële intelligentie speelt hier een prominente rol. Versneld inzicht krijgen in de benodigde verandering en de mogelijkheden om hier op in te spelen zorgt voor nieuwe waardestromen.
Digitaal mature bedrijven
zijn zeldzaam, ze bieden hun klanten een kanaal agnostische persoonlijke ervaring overheen hun gehele aanbod. Ongeacht dit producten of diensten betreft. Technologie, data en artificiële intelligentie werken hier hand in hand om met continue groeiende inzichten groei te realiseren. Omgaan en inspelen op verandering wordt hier 'geautomatiseerd'.
Wat onze klanten zeggen
Wat Cronos aan de Leie kan betekenen op vlak van digital transformation
Een duidelijke visie
- Digitaal de kern van je organisatie maken, en al de verandering die daar bij hoort, is niet evident. Aanvaarden dat de traditionele business, zoals je die vandaag kent er morgen helemaal anders kan en zal uitzien is de eerste stap naar toekomstbestendigheid. Dat betekent niet dat je je bestaande business overboord moet gooien. Eerder het tegenovergestelde: we willen continuïteit bestendigen en die zo lang mogelijk zo winstgevend mogelijk houden.
- Eerst digitaliseren en zo inzetten op je bestaande business om die zo efficient en effectief mogelijk te laten lopen, maakt ruimte voor de eigenlijke digitale transformatie. We gaan dus op zoek naar de digitale drivers met het meeste impact.
- We willen het ook zo pragmatisch mogelijk houden en ons niet verliezen in al te veel dure management taal. We moeten vooral doen. Dat betekent niet dat we in het wilde weg wat proberen.
- Als laatste vinden we dat Digital of Technologie moet evolueren van een aparte competentie, silo of departement naar iets wat overkoepelend in elk vakgebied van een onderneming aanwezig kan en moet zijn. Maar hoe geraak je daar? Door rekening te houden de gepaste aanpak toe te passen, te werken naar outcomes – kleine winsten soms – in plaats van milestones in een grootschalig transformatieplan. Want elke outcome brengt waarde: we gaan voor Return on Transformation en Return on Innovation. Beiden zullen je organisatie van de nodige brandstof voorzien om verder te gaan in de digital transformation.
Vier pijlers
- Klantrelaties
- Talent
- Data
- Operations
Een pragmatische aanpak
Pragmatiek komt voor ons op de eerste plaats. Het inzetten van de juiste aanpak (methodologie - tools - technologie - enz.) op basis van de waarde die het kan/zal realiseren en afstappen van het idee dat er ‘one size fits all’ is. We werken altijd naar resultaat. Daarom denken we in termen van ‘outcomes’ in plaats van milestones… Steeds verder bouwend op ‘kleine’ successen. Die elk op zich ruimte creëren voor verdere (versnelde) transformatie. Het komt erop aan te beginnen en deze waardecreatie in gang te trekken.
We geloven dus niet in het steeds inzetten op sequentiele meerjaren transformatieprogramma(’s) met een interne focus. Die brengen duidelijk niet langer de gewenste resultaten. We realiseren steeds betere resultaten vanuit een waarde gedreven aanpak. In die aanpak willen we bovendien ook flexibel en adaptief kunnen omgaan met verandering, zodat we niet alleen ageren wanneer verandering zich manifesteert maar hier ook op kunnen anticiperen. Bovendien moeten we ook kunnen omgaan met constant veranderende gebruikersverwachtingen uit het oog te verliezen.
Hoe bepalen we dan de juiste aanpak? Door rekening te houden met welk type bekwaamheden in de organisatie er geambieerd worden.
We zien in elke organisatie (ongeacht de industrie en activiteiten) drie soorten van bekwaamheden.

Klanten in beweging waar we trots op zijn
Sectoren waar digital transformation loont
Een digitaal matuur bedrijf worden is nooit een doelstelling op zich. Ongeacht in welke sector je bedrijf actief is. Voorbeelden van sectoren waar digitalisering en digital transformation een enorme meerwaarde kunnen bieden?
- Manufacturing (Industrie)
- Retail (B2C & B2B)
- Banking & Financial services
- Healthcare
- Sales & Marketing
- Utilities
- Consulting services
- ...
Inzicht krijgen in maturiteitsniveaus is nuttig om richting te hebben en te krijgen naargelang je organisatie verder groeit in functie van de bedrijfsdoelstellingen. Een hoger maturiteitsniveau verhoogt significant de kansen op hogere, snellere en betere waardecreatie. Voor alle stakeholders, zowel intern als extern.
Vrijblijvend kennismaken?
We adviseren u graag omtrent uw digitale transformatie.
