Op papier is hun band hiërarchisch, in de praktijk streven ze eenzelfde doel na, namelijk een zo volledig mogelijk pakket Managed Services aan end-to-end klanten aanbieden. Als bedrijf individueel nog overeind blijven, is dan ook quite a challenge. We zaten samen met Neal Van Maele (Cronos aan de Leie) en Kim Fertinel (CloudFuel) om hun samenwerking te ontleden. Hoe groeide een idee naar een sterk concept?

Hoe is de relatie Cronos aan de Leie - CloudFuel in de praktijk?

NEAL (Cronos aan de Leie): Elke samenwerking is verschillend, maar we kijken vooral of we elkaar iets kunnen bijbrengen, samen verder kunnen groeien en opportuniteiten uitbouwen. Het is belangrijk om goed te pinpointen wat je nodig hebt van elkaar. Is dat geld, technische ondersteuning …? Wij voelen dat de basis ondertussen goed zit en komen in de fase waar we elkaar vooral gaan versterken door nauw samen te werken. De raakvlakken zijn vastgelegd, nu komt het dynamische gedeelte.

KIM (CloudFuel): Hiervoor kenden we elkaar eigenlijk niet. Wel qua netwerk, maar hadden nog geen contact gehad. Door onze samengebrachte expertise en ervaring weten wij gelukkig goed wat mogelijke risico’s kunnen zijn. Daarom voelde het niet als een random experiment, maar als sterk onderbouwd potentieel.

Ondertussen zijn we een jaar bezig. Het grote geheel is er, maar we moeten er nu dieper op ingaan en de puzzelstukken in mekaar laten passen. Dat zien we vooral bij het Managed Services verhaal dat we brengen vanuit Cronos aan de Leie; we proberen iets op te bouwen waar elk competence center een rol in heeft. Daar is Cronos aan de Leie als katalysator een sterke toegevoegde waarde, want zo krijgen we het uiteindelijk bij de klant. De cluster opent voor ons dus zeker nieuwe deuren.

Hebben jullie op dit moment al een zeker balans gevonden in de samenwerking?

NEAL: Op dit moment bekijken we: wat brengen we samen en wat niet. Er is geen handboek, maar dat is het dynamische en leuke aan ondernemen. De cluster helpt enorm; je vindt hulp, contacten, templates die je nog niet had, et cetera, bij elkaar. Zelfs wanneer we mekaar niet letterlijk kunnen helpen, duwen we mekaar op zijn minst in de juiste richting. Dat is een pragmatische sterkte binnen Cronos: we stellen erg no-nonsense vast wat we wel en niet zelf kunnen en zo ontstaan er samenwerkingen. Daar heb je trekkers voor nodig zoals Kim en Brecht, natuurlijk.

KIM: Wanneer de klik er is, loopt het als een trein. We hebben net daarom CloudFuel kunnen uitbouwen zoals het nu is. Zolang je op dezelfde lijn zit en naar hetzelfde doel werkt, kan je er iets fantastisch van maken, ook in virtuele samenwerkingen, zoals met Noest.

Waar zit voor CloudFuel de meerwaarde van de Cronos aan de Leie cluster precies?

KIM: Cronos aan de Leie beslist om binnen de regio Oost en West-Vlaanderen, met een centrale accountmanager te werken, die de klanten kent en weet waar ze naartoe willen. Hij of zij introduceert dan competence centers bij die klant. Daar zijn ze ongelooflijk sterk in, terwijl het best moeilijk te verwezenlijken is binnen Cronos. Voor ons is het fijn om weten dat er een goede ingang is in de klantenbase en dat er bij de klanten vertrouwen zit waarop je kan meesurfen.

Stromen er veel leads door naar CloudFuel?

KIM: Dat is nog iets te weinig vandaag, maar het is sterk groeiende. Daarbij komt dat het portfolio nog nieuw is; een grote uitdaging voor accountmanagers. Je moet bepaalde zaken kunnen spotten bij een klant. Wij, als CloudFuel, moeten nog inzetten op het opleiden van de salespersonen bij Cronos aan de Leie over hetgeen wij voor een klant kunnen betekenen. Eens we hen klaargestoomd hebben, ben ik zeker dat het binnen de kortste keren goed zal draaien. Ik wil in elk geval graag mensen aannemen in Kortrijk zodat die daar de kennisdeling, bij wijze van spreken, zelfs tijdens de lunch kunnen doorgeven.

NEAL: We zijn inderdaad nog niet in staat om actief opportuniteiten te zoeken, maar we werken eraan. We willen Managed Services aanbieden bij klanten die echt end-to-end zijn en ons kennen. Ik zie daar enorm veel potentieel in dus de opleiding van onze salespersonen is voor mij prioriteit. Maatwerksoftware begrijpen is niet simpel en daarbij komt dan dat portfolio én de focus op wat wij lokaal belangrijk vinden. Het zal tijd vragen, maar dat is normaal.

Kim, jij zit in het ondernemerstraject van de OECO-groep. Ondersteunt jou dat ook voor deze samenwerking?

KIM: Er zijn mensen die erin stappen met enkel een wild idee. Ik ben er vooral aan begonnen om bepaalde zaken wat betreft mezelf verder te ontwikkelen en om mijn horizon te verbreden. Het is een enorm interessant traject. Enerzijds voor de groep zelf om talent te spotten en anderzijds om mensen te scholen in dingen die buiten hun comfortzone liggen. Een erg waardevol initiatief, vind ik.

NEAL: Velen hebben een geweldig idee, maar niemand kan iets in zijn eentje. Om te weten wie of wat je nodig hebt, moet je jezelf ook goed kennen. Het traject is daar ontzettend goed voor. Soft skills zijn net zo belangrijk als hard skills en uit de praktijk leer je het snelst. Ik zie het als een springplank voor ondernemers om direct bepaalde zaken te leren en toe te passen in een veilige omgeving. Je knalt niet keihard tegen een muur zoals in real life, dat scheelt.

Wat is het beste advies dat je een startende ondernemer kan geven?

KIM: De grootste valkuil is gebrek aan focus. Wijk niet af van je initieel idee en wil niet te breed gaan. Daar waken we bij CloudFuel ook over. We blijven bewust bezig met hetgeen waarvoor we CloudFuel hebben opgericht, anders ga je al snel andere dingen doen en dat werkt nefast.

NEAL: Bepaal je visie, aanvaard dat de weg erheen verandert, maar hou je oog op het einddoel. Op een bepaald moment moet je je idee net concreet genoeg maken zodat het uitvoerbaar is. Eens dat gelukt is, zet je het op een wit blad en blijf je elke dag aftoetsen: zijn we hier nog mee bezig? Dat is focus.

Mijn ultieme tip? Onderneem binnen een groep als Cronos. Dan heb je dat partnership om op te steunen. Dat is het beste advies dat ik kan geven!

Werpt dit interview een interessant licht op jouw eigen ondernemingsplannen en wil je graag een spar-momentje inplannen? Laat zeker niet na contact op te nemen en dan bekijken we samen wat we voor elkaar kunnen betekenen. arrow-right-long