Stilstaan is achteruitgaan… Het is één van de grootste clichés die je tegenwoordig hoort als het gaat over all things digital, maar ik sluit er mij als ondernemer volledig bij aan. Digitale transformatie dwingt bedrijven hun business integraal te hervormen. En hoewel we dat allemaal lastig vinden, bleek er in het precorona tijdperk eigenlijk weinig te bewegen. Dat is op de dag van vandaag wel anders, maar voor mij mag het toch nog een versnelling hoger. Ik zal je zeggen waarom…

De klant is koning. Sinds het openbreken van het digitale landschap is de klant constant over alles (over)geïnformeerd. Is jouw service slechter dan die van de concurrent? Dan word je aan de kant geschoven. Een bepaalde prijs gezien in de winkel? Toch snel even checken als we het online nergens goedkoper vinden. Het is dan ook niet voor niets dat 19% van de Belgische ondernemingen vreest niet meer te kunnen bijbenen met de online giganten.

Aan de andere kant van dit verhaal, zit een ondernemer met een bang hartje te wachten. Ongeveer 42% van de Belgische ondernemingen is bezorgd dat ze de komende jaren niet meer aan de verwachtingen van ‘de’ klant gaan kunnen voldoen. Bedrijven in B2C context voel(d)en dit eerst, maar eerder in de keten, binnen de B2B context komt dit steeds sterker naar voor. Slechts 3% van hen speelt hier volledig op in en bouwt nu een competitieve voorsprong uit op de concurrentie.

We blijven wel allemaal mensen. Dus laten we even ons nuchter boerenverstand gebruiken. We kunnen nu eenmaal niet opboksen tegen conglomeraten als Amazon en de Bol.coms van deze wereld. Die budgetten en teams die achter dergelijke merken staan, gaan ons klein Belgenlandje ver voorbij. Wat we wel kunnen doen is in de spiegel kijken. Toegeven dat we niet helemaal mee zijn met die digitale (snel)trein. Maar eerlijkheidshalve, op het perron blijven wachten heeft ook geen zin.

Vanuit mijn beleving en wat ik hoor waaien bij klanten, deel ik graag hoe ik nu naar die digitalisering kijk:

  1. Digitalisering heeft en zal nog verder voor 'disruptie' zorgen. Er komen steeds meer nieuwe en andere oplossingen voor problemen. Nieuwe (vaak onverwachte) innovatieve spelers zijn er, en zullen blijven komen, binnen eender welke industrie.
  2. De effecten van de disruptie zullen steeds dieper in de keten nog meer voelbaar zijn/worden (van eindproduct tot grondstof).
  3. Het is tijd voor actie. Lijkt het te overweldigend? Start gewoon met een zinvolle eerste stap. Kostenreductie (door productie- en efficiëntie verbetering) bekijken aan de hand van hoe je met technologie processen kunt verbeteren is altijd een veilige keuze.
  4. Budget kan niet (altijd) het stopwoordje zijn. IT wordt nog te vaak als (louter) kost gezien. Het is een investering die inspeelt op productiviteit, daadkracht, flexibiliteit, creativiteit en het welbehagen van de mensen binnen een organisatie.
  5. We moeten er voor zorgen dat iedereen op haar of zijn tempo (nieuwe) technologie zich eigen kan maken. Bijscholing, omscholing en continue leren zijn absoluut noodzakelijk. Bepaalde jobs zullen verdwijnen, nieuwe jobs zullen verschijnen.
  6. Het is de taak van eender iedereen binnen de technologische sector om bedrijven te tonen wat kan en hoe technologie (niet noodzakelijk altijd het nieuwste van het nieuwste) kan helpen om beter te (gaan) presteren. In elk aspect van een organisatie.

Als conclusie kan ik alleen maar meegeven hoe belangrijk het is om door de zoveelste hype van robots, AI, big data, e.d. te zien. Ongeachte de grootte van je organisatie is het belangrijk om een totaalvisie uit te werken wanneer er voldoende tijd en middelen voor handen zijn om te digitaliseren. Dit kan enkel en alleen maar slagen wanneer de digitalisatie een onderdeel wordt van zowel de bedrijfsstratiegie als van de organisatiecultuur.

Benieuwd als jouw onderneming klaar is om de stap te zetten? Neem contact met ons op zodat we de koppen samen kunnen steken en jullie digitale journey in kaart kunnen brengen!