Tempus fugit, zo ook bij Cronos aan de Leie. Bij het schrijven van deze blog bestaan we namelijk vijf jaar! Geen beter moment om terug te blikken op de eerste spannende jaren, die al snel gekenmerkt werden door groeispurten en duurzame ontwikkeling. Sam Bambust, Neal Van Maele en Lander Bouten waren er alle drie bij sinds het prille begin en gingen rond de tafel zitten om samen de start en de toekomst van onze groep onder de loep te nemen.

Focus op lokaal

West-Vlaanderen is een bloeiende economische provincie met veel toonaangevende bedrijven. Door er nog niet aanwezig te zijn, liepen we serieuze marktmogelijkheden mis; de kansen in al die interessante sectoren en industrieën waren immers te groot om niet aan te boren. Daarnaast zagen we dat er nog maar weinig maatwerk bestond in de regio. Daar wilden wij met Cronos volledig op inzetten. We stelden daarbij onze focus scherp op het lokale aspect en verzamelden lokaal talent om lokale aanwezigheid te creëren.

De eerste onderneming die hier in Kortrijk werd opgericht, was Sweet Mustard. Ontstaan als een joint venture tussen Cronos en TVH, werd het bedrijf getrokken door Mike (Seghers) en Lander (Bouten). Al snel merkten zij de vraag naar software-oplossingen op maat in de regio stijgen. Daarom werd overkoepelend de Cronos aan de Leie-cluster opgericht als end-to-end IT-projectontwikkelaar. Een verhaal die een vastberaden trekker nodig heeft om hier ook in de praktijk verder aan te sleutelen: enter Neal Van Maele.

Neal helpt, tot op vandaag, nog steeds om de cluster puzzelstuk per puzzelstuk uit te breiden. De markt volgen en inspelen op de noden van het moment, dat is de pragmatische aanpak die Kortrijkse cluster typeert. Door er telkens volledig voor te gaan, minder te denken en ‘gewoon’ te doen, hebben we er het verhaal van gemaakt dat Cronos aan de Leie nu is.

Fiere bescheidenheid

Er zijn best wel wat zaken waar we fier op mogen zijn. We focussen soms zodanig op ‘what’s next’, dat we niet stilstaan bij de zaken die we al verwezenlijkt hebben. Bij deze: we zijn trots op onze klanten en op de samenwerkingen die we met hen mogen uitbouwen. Ze tonen ons dat we kwaliteit brengen op een manier die ook resultaat oplevert, in alles wat we verwezenlijken. Dat is natuurlijk waarvoor we het doen!

Anderzijds is er onze sterke community. We hebben hard ingezet op een oprecht ‘Oltegoare Machtig’-gevoel en dat heerst nu duidelijk doorheen alle onze initiatieven. De kennisdeling en community buildings floreren; een sfeer die we zelfs in initiatieven buiten de groep kunnen doortrekken. Tot slot zijn we al, en willen we nog meer naar buiten komen als, ‘de partner’ voor ambitieuze bedrijven. Onze spreekwoordelijke vlag wappert op de Kien: wij zijn hier om verschil te maken.

CADL LANDER EN NEAL 18

Verandering vereist flexibiliteit

Alles is nieuw in het begin en we zijn ‘nog maar’ vijf jaar bezig. We leren dus elke dag bij en gaandeweg verlopen de zaken vlotter. ‘De juiste mensen op de juiste plek hebben’ is wel een cruciaal aspect. Daarnaast moet je jezelf toelaten om te experimenteren en fouten te maken. Dat is de Cronos cultuur. Niemand legt je hier iets in de weg, integendeel; vrij atypisch in onze sector. Velen komen uit een compleet tegenovergestelde omgeving waardoor het wel wat aanpassing vergt om af te stappen van rigide processen en je over te geven aan zo’n cultuurshift.

Zoals gezegd groeien we op een stevig tempo. Dat vraagt om geloof in de mensen die de zaken willen aanpakken. Op een bepaald moment moet je als leider durven loslaten, vertrouwen op je mensen en zien wat er gebeurt. De snelheid van onze uitbreiding heeft meer spelregels met zich meegebracht, maar we blijven een duurzaam verhaal schrijven. We willen dat onze medewerkers gelukkig zijn, dat het financiële plaatje klopt en dat onze klanten tevreden blijven.

We moedigen iedereen aan om te ondernemen en worden zo zelf coaches. Het is fantastisch om te zien wat mensen oppikken en welke ambities ze hebben. Het beste moet nog komen, daar zijn we heilig van overtuigd. Het kader is er; nu kunnen ze hun dromen waarmaken. Er is blijkbaar een aanstekelijke vonk aanwezig, want er duiken alleen maar nieuwe initiatieven op. Dat is overigens de kracht van ons netwerk en ons ecosysteem: start-ups trekken aandacht en planten zaadjes in de hoofden van anderen. We horen vaak achteraf: “We wisten niet dat dit mogelijk was!” Geweldig om te zien dat ze elkaar voorgaan in het uitbouwen van hun carrières.

De Leie stroomt verder

Zijn we over vijftig jaar nog dezelfde digitale projectontwikkelaar van nu? Het is moeilijk om daar uitspraken over te doen; geen van ons heeft een glazen bol, helaas. Waar we wél zeker van zijn, is dat we blijven groeien. Over vijf jaar willen we verdubbelen in omvang. We zetten volledig verder in op het ondernemersverhaal. De ruimte om te proberen is gecreëerd en de toon is gezet. We verliezen uiteraard de klant daarbij niet uit het oog... Wat zijn hun verwachtingen, waar zijn ze nog in geïnteresseerd, wat vinden ze te veel dan wel te weinig aanwezig op de markt, enzovoort.

Voorts willen we dé place to be en gevestigde waarde zijn binnen de regio. We overwegen ondertussen trouwens uitlopers; de Leie begint ergens in Frankrijk en stroomt door tot in Gent. Stof tot nadenken... Zolang we connecties aangaan met gelijkgestemde mensen, komt het goed. Dat is onze grootste focus: onze waarden hooghouden. Blijven we dat doen, dan hebben wij alle vertrouwen in de toekomst en zijn we razend benieuwd naar de volgende vijf(tig) jaar!

Geïnspireerd door ons verhaal en zin om er mee aan te timmeren? Neem dan zeker contact met ons op; we leren je graag kennen!