Gilles Cossement kende Cronos aan de Leie al via zijn vorige werkgever en raakte zo meer en meer geïnteresseerd in onze cluster. Toen de opportuniteit zich voordeed om als Business Development Specialist bij ons aan de slag te gaan, twijfelde hij geen seconde. Benieuwd naar zijn beweegredenen en zijn ambities? Wel, bewegen heeft er in ieder geval iets mee te maken. Zo blijkt sport een troef te zijn binnen sales volgens Gilles. Lees maar even mee.

Welke stroming heeft je tot bij Cronos aan de Leie gebracht?

“Toevalligerwijze was Cronos aan de Leie deel van mijn klantenportefeuille bij mijn vorige werkgever. Op die manier heb ik de cluster en Neal Van Maele leren kennen. Wanneer het nodig was, sprong ik hier soms eens binnen in de Kien; vermits ik zelf ook in Kortrijk woon, was dat kleine moeite. Zo kon ik gemakkelijker bepaalde projecten of punten overlopen. Beetje per beetje kwam ik meer over de organisatie te weten en groeide de ‘goesting’ om er deel van te mogen uitmaken.”

Waarom ben je met Cronos aan de Leie in zee gegaan?

“Ik had als externe partner al gemerkt dat hier een oprecht open en transparante manier van communiceren heerste en dat heeft me het meest overtuigd om in het verhaal te stappen. Hier zegt men eerlijk: “dit is het budget dat we hebben, dit doel willen we ermee bereiken; kan je ons helpen?” Ik waardeer zo’n directe aanpak enorm.”

“Als Business Development Specialist zorg ik ervoor dat de relatie met bestaande klanten goed is en blijft, en zoek ik naar nieuwe leads. Het feit dat ik met het totaalplaatje van een cluster rekening moet houden, is een uitdaging, maar net een leuke. Ik kan meerdere petjes opzetten, probeer managed services aan te bieden en kan intern gemakkelijk mijn oor te luisteren leggen bij deelbedrijven zoals Sweet Mustard of Noest, om te zien wat er zoal mogelijk is. Al die mogelijkheden, daar word ik enthousiast van.”

Wanneer voel jij je als een vis in het water op je werk?

“Het contact met de klant is waar ik het liefst mee bezig ben. Het fantastische aan de lokale verankering hier is dat ik nooit ver van hen weg ben en meteen kan binnenspringen bij problemen. Dat geeft de klant vertrouwen dat we betrokken zijn én helpt om de relatie sterk te houden. Ik weet op die manier veel beter wanneer ze een bepaalde nood hebben en kan er meteen op inspelen en voorstellen doen.”

“De community hier geeft me ook veel energie. Iedereen trekt duidelijk aan hetzelfde zeel en wil, samen, naar dezelfde doelen toewerken. Ik spar erg graag met Neal en Sam (Steen, nvdr) en ga vaak met hen de baan op. Daar leer ik ontzettend uit en dat helpt me groeien; iets wat ik belangrijk vind om te blijven doen.”

In welke wateren vaar je al eens vast?

“Ik word een beetje ongelukkig van dagen waar het enkel administratie betreft. Uiteraard moet dat ook gebeuren, maar het mag geen 4/5e van mijn werkweek innemen, dan word ik eerlijk gezegd een beetje gek. Nu, dat is typisch aan mijn profiel, hé. Het zou niet kloppen als ik net mijn energie haalde uit achter de computer zitten in plaats van uit menselijk contact. Laat ik maar concluderen dat ik goed zit (lacht).”

“Als ik dan toch eens een stressvolle dag heb gehad, vind ik trouwens altijd mijn rust terug in sport. ‘t Is een aanrader, echt waar. Trouwens, en nu zet ik mijn sales-pet terug op, sport verbindt mensen zodanig dat ik soms op die manier mijn klantenrelaties kan onderhouden. De ene keer kom ik een klant toevallig tegen op een voetbalwedstrijd, de andere keer merk ik dat het een gemakkelijke gespreksopener (enafsluiter!) is. Ik hoop stiekem dat er ooit een project binnenkomt dat te maken heeft met voetbal of sport, dan ben ik helemaal in mijn nopjes!”

Welke zeeën hoop je nog te kunnen bevaren bij Cronos aan de Leie in de toekomst?

“Het is mijn ambitie om het partnership met bestaande klanten nog steviger te maken en sterke, langdurige relaties met nieuwe klanten op te bouwen. Het is echt wel de bedoeling dat we in de regio referentie worden en dat men met projecten naar ons komt. Een wisselwerking van vertrouwen opzetten, daar draait het om, wat mij betreft. Het is fijn dat er nog zoveel groeimarge is; ik denk dat ik parallel met de groep kan groeien.”

Op dit moment zijn we trouwens een vrij klein salesteam, maar ook dat is net een leuke uitdaging. Samen met Neal en Sam zal ik proberen dat team sterker te maken en klaar te stomen voor uitbreiding. Naar mijn gevoel, zit er zelfs een ondernemend kantje aan mijn job vermits we streven naar een gezamenlijk doel waarbij je soms actief moet schakelen of bijschaven. Ik ben razend benieuwd naar wat er allemaal op ons pad komt!”

Geïnspireerd door het verhaal van Gilles en zin om ook mee aan het verhaal te komen timmeren? Neem dan zeker, geheel vrijblijvend, contact met ons op; we leren je graag kennen! arrow-right-long