Cronos aan de Leie, dat is een ecosysteem van experts. En de experts op vlak van duurzaamheidscommunicatie, die vind je bij Focus Advertising. Nicholas Soete is er sinds 2021 projectmanager en creatief manusje-van-alles. Klaar voor onze 5 vragen aan deze honkvaste Heulenaar? Let’s get fishing. 🐟
Welke stroming heeft je tot bij Cronos aan de Leie gebracht?
“Ik kwam in 2021 terecht bij Focus Advertising, onderdeel dus van Cronos aan de Leie. Op dat moment was Focus nog gedeeltelijk in handen van de vorige eigenaar, dus ik wist niet meteen dat ik bij een grote organisatie als Cronos aan de slag ging gaan. Ik kende Focus al, aangezien ik er jarenlang voorbijreed (eerst 6 jaar lang op weg van thuis naar de middelbare school, daarna nog eens 4 jaar van thuis naar de UGent). Stiekem was ik altijd benieuwd wat er zich door die poort bevond en hoe het zou zijn om in mijn thuisdorp te kunnen werken.
Ik ben als vertaler Engels-Italiaans afgestudeerd in 2014, maar ben eigenlijk nooit als vertaler aan de slag geweest. Bij mijn eerste job, op een salesbinnendienst van een speelgoedimporteur, merkte ik dat ik interesse had in creatief bezig zijn. Niet veel later heb ik me in avondschool bijgeschoold in de programma’s Indesign / Photoshop / Illustrator. Mijn eerste marcom-job kwam er in 2018, en drie jaar later kwam ik bij Focus terecht omdat ik mij herkende in de allround job van projectmanager.”
Waarom ben je met Cronos aan de Leie in zee gegaan?
“Van bij het begin voelde ik al dat Focus een hechte familie is, waar samenwerken prioriteit krijgt. Er zijn geen ego’s, er is plaats voor het menselijke. Wat me echt aansprak was dat ik de voeling met creativiteit zou kunnen behouden door elke dag met de creatieve zielen van Focus bezig te zijn.
Intussen evolueerde mijn job en neem ik niet alleen taken van projectmanager op, maar word ik af en toe ingeschakeld voor copywriting en voor DTP; echt allround, zoals ik graag heb. Het leuke is dat ik niet meer focus op één sector zoals bij mijn vorige jobs, maar nu in aanraking kom met heel wat bedrijven, producten en diensten. Die afwisseling houdt me dan ook warm.”
Sinds begin 2023 werk ik als PM op Cronos aan de Leie en Sweet Mustard, waarbij we met Focus content voorzien voor de socials en websites. Zo heb ik CADL en het grotere plaatje waar Focus deel van uitmaakt al wat beter leren kennen. Dat groepsgevoel dat ik bij Focus voel, voelde ik ook direct binnen Cronos aan de Leie.”
Wanneer voel jij je als een vis in het water op je werk?
“Wanneer ik voel dat mijn bijdrage echt iets waard is. Ik ben van het type eerst denken, dan doen — dat zie ik ook graag terugkomen in projecten. Zomaar uitvoeren, daar word ik dus niet gelukkig van. Soms moet dat nu eenmaal, maar dan is de creatieve twist die we er in onze sector aan mogen geven vaak nog een klein gelukske.”
In welke wateren vaar je al eens vast?
“Ik ben een perfectionist en people pleaser. Geen gemakkelijke combinatie, dat verzeker ik je. Mijn lat ligt zo hoog dat ik soms onder water verdwijn en moeite heb om weer boven te komen. Dan moet ik mijn denken even proberen stop te zetten, en weer gewoon doen.
Ik sta ook niet graag in de belangstelling en merk dat ik me durf wegsteken. Of het nu bij een presentatie is of in een meeting... Als projectmanager kan dat niet altijd — je bent het aanspreekpunt van een klant en dus moet je soms wel eens naar voren komen (en incasseren)."
Welke zeeën hoop je nog te kunnen bevaren bij Cronos aan de Leie in de toekomst?
“Elke dag leren is mijn mantra. Ik hoop dus nog veel te leren, of het nu gaat om klantencontact, interne opvolging, mijn creativiteit exploreren ... Misschien wordt minder ja zeggen wel een doel? Ik ben ervan overtuigd dat ik zo mijn collega’s en klanten nog beter van dienst zal zijn.
Verder hoop ik dat we met Focus (en Cronos aan de Leie) impact kunnen hebben. Niet alleen op digitaliseren of marketing, maar op de wereld en hoe we die zien. Ik geloof dat we als mens veel (emotionele) kennis kwijt zijn geraakt de voorbije jaren. En die kennis kunnen we weer opdoen door er ruimte voor te maken (bijvoorbeeld via digitalisatie) en er open over te spreken (bijvoorbeeld via marketing).”