Deschacht is een rioleringsspecialist en bouwhandel uit Oostakker die volop inzet op innovatie. Hun architecten en studiebureaus ontvangen heel wat verzoeken tot offertes, maar dit proces kon een digitale tool gebruiken om alles efficiënter te laten verlopen. Ze namen contact op met onze experten van Noest om enkele online Configure, Price & Quote (CPQ) calculators te ontwikkelen. Zo kunnen ze meer leads binnenhalen, en zelfs een nieuwe doelgroep aanspreken.

Inspelen om marktevolutie

Deschacht richt zich doorgaans vooral tot traditionele afnemers van hun bouwmaterialen en riolering zoals dakwerkers, aannemers, wegenbouwers, grondwerkers en industriebouwers. Daarnaast bieden ze ook producten aan rond watermanagement, maar deze kwamen via lastenboeken maar beperkt tot bij architecten en studiebureaus. Volgens An Cools, Marketing Manager bij Deschacht, kon dit marktsegment wat meer aandacht gebruiken:

"We zien een duidelijke trend waarbij architecten een belangrijkere rol spelen in de materiaalkeuze, dus we willen die evolutie volgen met onze bedrijfsstrategie. Ons doel is een vaste waarde te worden bij architecten en studiebureaus door hen correct te informeren en middelen aan te reiken om hun werk te vereenvoudigen."

Een van die middelen is een webapplicatie met CPQ-calculators voor volumeberekening en dimensionering. Architecten kunnen die gebruiken om technische opstellingen te configureren, de prijs van de onderdelen te berekenen, en meteen een offerte op te stellen. Vroeger deed Deschacht die berekeningen zelf, en voegden ze die toe aan de offertes. Dankzij de calculators kunnen architecten en studiebureaus dit nu via hun website gratis zelf doen.

Technische vereisten

Om de calculators voldoende meerwaarde te laten bieden voor de klant, moest de applicatie natuurlijk technisch gezien wel perfect in elkaar zitten. Naast performantie was het uitermate belangrijk dat de calculatorapplicatie op gelijk welke browser of toestel zou werken, of dat nu een smartphone, laptop of desktop was. Vanwege integratie moesten de klantengegevens zoals het e-mailadres ook verzameld worden en doorgestuurd worden naar de marketing automation tool van Deschacht. Ook de huisstijl werd niet vergeten: het resultaat van de berekeningen moest steeds een duidelijk document zijn dat aansloot bij de andere communicatie.

Om het project tot een goed einde te brengen en aan al deze voorwaarden te voldoen, had men een technische partner met voldoende ervaring nodig. Bert Vermeiren, Chief Digital Officer bij Deschacht, geeft wat uitleg:

"Met een simpel websiteformuliertje gingen we er duidelijk niet komen. Door onze specifieke eisen keken we al snel richting customer software, en zo kwamen we bij Cronos aan de Leie en hun dochteronderneming NOEST terecht. Ik kende Sam Steen, de managing partner, al uit een vorige samenwerking. Dankzij hun expertise rond Microsofttechnologieën zoals .NET Blazor en Azure App Service hosting hebben we nu een webapplicatie die aan alle voorwaarden voldoet."

Goede voorbereiding is het halve werk

Onze experts wisten door hun pragmatische aanpak al snel te overtuigen. Vanaf de eerste gesprekken zaten de ontwikkelaars mee rond de tafel, wat volgens Vermeiren vertrouwen inboezemde. Het benadrukken van onze technische expertise was hier van uitermate belang, aangezien de applicatie de core business zou ondersteunen. Dankzij hun oprechte interesse in de activiteiten van Deschacht was het voor hen al snel duidelijk dat ze met ons in zee wilden gaan.

Tijdens de analyse werd voor ons al snel duidelijk dat Deschacht al heel wat voorbereidend rekenwerk voor zich had genomen in Excel. Dankzij hun voorbereiding konden we al snel beginnen in korte sprints met een wekelijkse statusmeeting. Dit liet ons toe om op tijd bij te sturen waar nodig en kort op de bal te spelen bij verdere vragen. Deschacht stelde ook een werknemer uit hun engineering team aan, zodat er echt van co-creatie kon gesproken worden en onze technische implementatie de juiste inhoudelijke input kreeg. Door die vlotte doorstroming wisten we de calculators in slechts een maand online te krijgen.

Een samenwerking met toekomst

An Cools is alvast zeer te spreken over onze samenwerking: de calculatorapplicatie voegt een extra bron van mogelijke klanten toe. Deschacht stelt de applicatie gratis ter beschikking, maar vraagt in ruil wel een beperkt aantal gegevens van hun gebruikers om zo leads binnen te halen. Via Google Analytics kan men de meerwaarde van de rekentools op de voet volgen, en volgens An dragen ze zeker hun steentje bij aan de marketing van Deschacht.

Ook voor Bert Vermeiren is het duidelijk: in de toekomst wil hij van onze expertise gebruik blijven maken. Ondertussen staan er al minstens twee nieuwe rekentools op de planning, en willen ze ons betrekken bij de uitwerking van hun huidige applicaties naar de Waalse markt. Bovendien staan ze nog maar aan de vooravond van hun nieuwe strategie, zoals Vermeiren stelt, en komen er ongetwijfeld nog veel andere initiatieven aan. We zijn alvast benieuwd naar de digitale toekomst van Deschacht!

Ben je ook nog op zoek naar een lokale partner die op de lange termijn meedenkt? Bij Cronos aan de Leie hebben we een breed scala aan dochterondernemingen die staan te popelen om je verder te helpen. Neem vandaag nog contact met ons op, en we brengen je in contact met de juiste experten! arrow-right-long