Wanneer je organisatie groeit over verschillende landen heen, wordt digitaal op dezelfde lijn zitten extra belangrijk. Bij Darta zorgen we ervoor dat elke IT-uitdaging beantwoord wordt door de juiste partij, binnen of buiten het Cronos-netwerk. We spreken met CIO Jørgen Trauwaen over de samenwerking.

Tweede generatie familiebedrijf met een hart voor diepvriesgroenten

Jørgen: “Darta is een familiebedrijf dat de volledige keten van diepvriesgroenten beheert: van verse oogst op het veld tot afgewerkt diepvriesproduct. We leveren groenten, fruit, kruiden en kant-en-klare maaltijden via ons premiumgamma Cuisin’easy. Onze klanten zijn distributeurs en retailers, zowel onder private label als ons eigen merk. Export is een belangrijk deel van ons verhaal, met productie en verkoop in onder andere het VK, Portugal, Spanje en Italië. Onze hoofdzetel en grootste site bevinden zich hier in Ardooie.

Als CIO stuur ik alles aan op vlak van hardware en software voor onze twee teams – infrastructuur en applicaties – samen goed voor 14 mensen. Vroeger werkte elke site op zijn eigen manier: vaak ad hoc, met lokale aankopen en weinig afstemming. Vandaag zetten we volop in op een centrale aanpak, om de groepsdynamiek van ons bedrijf beter te benutten.”

“Vroeger werkte elke site op zijn eigen manier, vandaag willen we net de groepsdynamiek van ons bedrijf beter te benutten.”

Nood aan meer sturing van technische experts

“Voor we met Cronos aan de Leie in zee gingen, werkten we vast samen met meerdere externe partijen uit de Cronos Groep. Na enkele interne wijzigingen bij één van die partners merkten we dat de service wat achterliep: de communicatie verliep stroever, er was minder opvolging en het werd moeilijker om efficiënt samen te werken. Op dat moment is Gilles van Cronos aan de Leie ertussen gekomen als aanspreekpunt. Hij verdedigde onze belangen en hield de samenwerking op de rails.

Sindsdien is Gilles onze vaste contactpersoon gebleven. Hij kent onze organisatie door en door én weet hoe het team aan de andere kant werkt. Dat is waarvoor we vandaag een beroep op Cronos aan de Leie: hebben we een vraag, dan stappen we naar Gilles. Hij brengt ons meteen in contact met de juiste partij, zowel voor hardware als software, binnen of buiten de Cronos Groep.

“Daarvoor doen we beroep op Cronos aan de Leie: hebben we een vraag, dan brengen zij ons in contact met de juiste partij.”

“Binnen Cronos heeft elk bedrijf zijn eigen specialisatie, en voor ons was het soms moeilijk om daarin te navigeren. Wat doe je als je plots wil overschakelen naar een andere technologie, maar je vaste partner heeft daar geen ervaring mee? Dan moet je in veel gevallen naar een concurrent stappen, en dat wil je liever vermijden. Toen we dat voorhadden, heeft Gilles met ons mee nagedacht over mogelijke oplossingen. Dankzij die aanpak zijn we toch bij onze oorspronkelijke partner kunnen blijven.”

CADL25 Case Darta 4

Meer dan één oplossing voor technische uitdagingen

Welke projecten we samen met Darta aanpakken? “Het meest concrete project is onze datacenter renewal. We hebben bekeken wat we lokaal willen doen en wat in de cloud. Daar heb je zó veel opties – en op zich zijn die allemaal goed – maar de ene past beter bij ons dan de andere. Bij andere samenwerkingen krijg je dan vaak één voorstel van één team. Gilles heeft daarentegen offertes gecentraliseerd van verschillende Cronos-bedrijven, zodat we een weloverwogen keuze konden maken. Hij kent de bedrijven en onze uitdagingen, en kan daardoor het geheel overzien. Dat ontzorgt ons enorm. Gilles zorgt ook voor de briefing aan de verschillende partijen, zodat die met een duidelijk en relevant voorstel kunnen terugkoppelen.”

“Bij andere samenwerkingen krijg je één oplossing voor een probleem. Gilles heeft daarentegen offertes gecentraliseerd van verschillende Cronos-bedrijven.”

Een ander voorbeeld is alles rond de uitbreiding van onze nieuwe site. Die moet volledig volgens onze standaarden uitgerust worden: denk aan hardware op netwerkvlak, switches, wifi, … We zorgen zelf voor de nodige bekabeling en nemen ook de configuratie voor onze rekening, met ondersteuning van onze technische partners waar nodig. Dankzij onze eigen monitoringtools kunnen we IT-problemen detecteren nog vóór de business er iets van merkt.”

Eens vrijblijvend kennismaken? arrow-right-long

On call en vaste statusmeetings

Onze manier van samenwerken is afgestemd op de noden van Jørgen en zijn teams. “We hebben accountmanagementmeetings waarin we openstaande issues en lopende projecten bespreken, en waar ook nieuwe opportuniteiten aan bod komen. Daarnaast kunnen we altijd terecht met on call-vragen. We spreken elkaar sowieso minstens elk kwartaal, maar vaak ook vaker tussendoor.

Soms neem ik ook deel aan inspiratiesessies van de CIO-community van Cronos aan de Leie. Dat is een initiatief waar ik andere CIO’s ontmoet die met gelijkaardige vraagstukken bezig zijn, los van het feit of ze klant of geen klant zijn. Dat is enorm waardevol, want je leert veel van elkaar. Voor mij was dit vijf jaar geleden een compleet nieuwe rol in een compleet nieuwe sector. Dan is het belangrijk om connectie te maken met mensen die met dezelfde thema’s bezig zijn en daar op een andere manier naar kijken.”

“De CIO-community van Cronos aan de Leie brengt mensen samen die met gelijkaardige vraagstukken bezig zijn, los van het feit of ze klant of geen klant zijn.”

Centraal aanspreekpunt en sparringpartner

“De grootste toegevoegde waarde van Cronos aan de Leie is dat we één centraal aanspreekpunt hebben binnen de Cronos Groep. Dat vonden we voordien niet. Anders kost het je eigen team te veel moeite om met al die verschillende partijen apart te schakelen. Ook de lokale verankering is een voordeel. Je merkt dat er toch kleine verschillen zijn in manier van werken tussen West-Vlaamse bedrijven en alles daarbuiten. Bij Darta en Cronos aan de Leie loopt dat mooi gelijk.

Daarnaast vind ik de toegankelijkheid van Cronos aan de Leie heel belangrijk: je weet tegen wie je spreekt. Het menselijke aspect is voor mij een grote meerwaarde – mensen met wie je kan sparren, die op een andere manier naar je business kijken, en waarmee je heel open kan communiceren. Dat wederzijdse vertrouwen en respect is essentieel, en dat krijgen we altijd, zelfs als dat niet resulteert in een concrete sale.”

CADL25 Case Darta 3

Op zoek naar een aanspreekpunt voor jouw digitale uitdagingen?

Cronos aan de Leie bezorgt je overzicht, coördinatie en toegang tot de juiste experts binnen een breed ecosysteem. We denken met je mee en brengen je in contact met de partner die best past bij jouw context. Kom gerust vrijblijvend langs voor een kennismaking.

👋 Spring eens binnen voor een vrijblijvende babbel arrow-right-long