Cronos aan de Leie helpt ambitieuze bedrijven met digitale uitdagingen. Dat gaat soms over ingrijpende digitale transformaties, soms over meerdere afgebakende projecten die samen het verschil maken. Dat laatste doen we ook voor Novy. Al enkele jaren ondersteunen we hen bij uiteenlopende digitale initiatieven – waarbij we telkens verbindingspersoon zijn tussen de Belgische specialist in kookapparatuur en de juiste partner binnen ons netwerk.
Novy is producent van premium designdampkappen, innovatieve kookplaten met ingebouwde afzuiging en stijlvolle keukenverlichting. Het Belgische merk, met hoofdkantoor en productie in Kuurne, heeft een rijke geschiedenis van meer dan 110 jaar. Hoewel de ontwikkeling nog steeds in Kuurne plaatsvindt, is Novy vandaag actief in heel Europa via eigen filialen en distributeurs. Sinds enkele jaren maakt het trouwens deel uit van de Amerikaanse group Middleby Residential.
Digital Architect Benoit Cornette vertelt over de samenwerking. "Ik ben verantwoordelijk voor digitale marketingprojecten en IT-gerelateerde zaken waar marketing bij komt kijken: van CRM en onze website tot de webshop, PIM- en Digital Asset Management-systemen en de koppelingen daartussen. Wanneer we een vraag hebben over digitalisering, schakelen we meteen met Gilles, onze Cronos aan de Leie Account Manager. Hij brengt ons in contact met de juiste experts voor alles wat IT en marketing betreft.”
Voor elke uitdaging een geschikte partner
Cronos aan de Leie staat Novy bij in meerdere digitale projecten, aldus Benoit. “Toen ik bij Novy begon, werkten we voor de website samen met een externe partij, maar het liep niet helemaal op wieltjes. De communicatie verliep stroef en er werd te weinig gedocumenteerd. Een eerste uitdaging was dus om een nieuwe partner te vinden voor onze website; Cronos aan de Leie bracht ons daarom in contact met Blastic.
Ook voor ons digital asset management zochten we hulp: telkens als er beeldmateriaal aangevraagd werd bij de marketingafdeling, werkten met WeTransfer-links – maar eigenlijk hadden we nood aan een efficiënte oplossing. Die hebben we gevonden bij Zeticon, een Digital Asset Management-oplossing waarbij Cronos aan de Leie de implementatie begeleid heeft.
Dan is er nog ons PIM-systeem dat draaide op een software die niet langer ondersteund werd. We moesten migreren naar een technologie die bepaald werd door ons moederbedrijf, waarbij we een vooraf bepaalde opzet moesten overnemen. Cronos aan de Leie koppelde ons daarop aan Induxx, een gespecialiseerd team binnen de groep dat deze migratie zal uitvoeren. Ook daar merken we dat Induxx goed meedenkt.
We zijn ook samen aan de slag gegaan met onze webshop, en opnieuw wist Gilles van Cronos aan de Leie – onze Account Manager – de juiste partij aan te bevelen: Meteor in dit geval. Het leuke daarbij is dat zij makkelijk connecties kunnen leggen met de partij die ons PIM-systeem voorziet. Het feit dat onze partners elkaar al kennen en onderling communiceren is niet gewoon handig, het is ook efficiënter en goedkoper. Het versnelt de samenwerking en zorgt voor vertrouwen.”

Eén aanspreekpunt, met tussentijdse updates
“De verwachtingen lagen vanaf mijn eerste werkdag hoog. Het is dan niet evident om meteen de juiste partners te vinden. Maar het feit dat ik via Cronos aan de Leie één aanspreekpunt had die veel partijen kent, maakte echt het verschil. Tussentijdse statusupdates verlopen rechtstreeks met de betrokken partijen, maar Gilles van het Cronos aan de Leie-team blijft betrokken. Hij polst regelmatig naar hoe de samenwerking verloopt en vraagt ons ook om feedback. Je wordt dus niet aan je lot overgelaten eens Cronos aan de Leie je in contact gebracht heeft met een passende partner.”
Proactief meedenken
Benoit: “Bij Novy hebben we een duidelijke digitale visie, en tegelijk houden we rekening met de richting die ons moederbedrijf Middleby uit wil. Daar denkt Cronos aan de Leie ook actief in mee: ze dagen ons uit om breder te kijken, wat ons erg vooruit helpt. Het feit dat we elkaar intussen goed kennen, speelt daar zeker in mee. Cronos aan de Leie is helemaal mee met ons verhaal, waardoor ze zelf met relevante cases kunnen komen en constructief kunnen meedenken. Elk jaar plannen we een moment in om de lopende uitdagingen te bespreken en terug te blikken op de samenwerking. En mochten we zelf even geen concrete vraag hebben, dan ben ik er zeker van dat zij wel met ideeën komen over hoe we bepaalde zaken slimmer of kostenefficiënter kunnen aanpakken. Dat is echt waardevol.”
Betrouwbare support
Tijdens digitale transformatieprojecten stoot je soms op uitdagingen, en dat is bij Novy niet anders. “Uitdagingen zijn er altijd. De meest recente was die met ons PIM-systeem, waar we moesten zoeken naar een manier om de Middleby-eisen te vertalen naar Novy. Maar ook daarin worden we begeleid. Hetzelfde geldt voor ons, DAM-systeem: Sweet Mustard, een bedrijf uit de Cronos aan de Leie-groep, staat in voor de support. We werken intussen al vier jaar samen, en op die tijd hebben we nog nooit een probleem gehad waarop we echt vastgelopen zijn. Daardoor krijgt Cronos aan de Leie telkens meer het vertrouwen om ons eerste aanspreekpunt te zijn voor digitale oplossingen.”

Besparen in tijd en centen
Soms schuilen indrukwekkende resultaten in slimme, gecombineerde deeltrajecten. Zo verving Novy de papieren handleidingen in hun productdozen door een QR-code die klanten – zowel particulieren als professionals – rechtstreeks naar de juiste digitale productpagina leidt.
Benoit: “Dat was een gigantische financiële besparing, en dat hebben we kunnen realiseren met een vrij beperkt budget. En het ging breed, want we hebben dit toegepast voor elk product, in elk land. Intussen is Middleby aan het kijken of het interessant is om die oplossing ook uit te rollen bij andere merken binnen de groep.
Ook voor de interne werking leverde de samenwerking met Cronos aan de Leie winst op, vooral qua efficiëntie en workload. “Voor ons marketingteam bijvoorbeeld: vroeger moesten zij voortdurend beeldmateriaal doorsturen naar tientallen vertegenwoordigers. Dankzij het DAM-systeem kunnen die nu alles zelf terugvinden.”
Ook Novy’s eindklanten merken het verschil, want onder andere het proces rond garantieregistratie voor consumenten werd sterk verbeterd. “Vroeger moesten klanten veel velden manueel invullen, wat niet alleen omslachtig was, maar ook leidde tot foutieve of onvolledige data. Daardoor konden we bij garantievragen soms niet helpen. Nu gebeurt de registratie via een QR-code, waarbij veel gegevens automatisch ingevuld worden. Sindsdien zien we een mooie stijging in het aantal correcte registraties.”
Rooskleurige toekomstplannen
We hopen samen met Novy nog heel wat wateren te mogen bevaren. Zo is de migratie naar het nieuwe PIM-systeem bijna afgerond en werken we volop aan de nieuwe webshop. “Onze huidige B2B-oplossing wordt nauwelijks gebruikt en biedt weinig mogelijkheden op marketingvlak. Daarom schakelen we nu over naar een B2C-webshop via Shopify die we in meerdere landen kunnen uitrollen. Ik verwacht daar nog een mooie omzetgroei, zeker omdat we die kunnen koppelen aan onze CRM en er meer marketingacties mee kunnen ondernemen.”
Op zoek naar een aanspreekpunt voor jouw digitale uitdagingen?
Cronos aan de Leie denkt met je mee en brengt je in contact met de geschikte partner voor jouw uitdaging. Kom vrijblijvend op bezoek voor een kennismaking en ontdek hoe we ambitieuze bedrijven helpen ondernemen, transformeren en groeien.