De vraag van G&V was helder: het was tijd voor een nieuwe mobiele app voor hun Caps Energy Card, een hybride tankkaart gekoppeld aan een online fleetbeheerplatform. De vakexperts van onze dochterbedrijven Sweet Mustard en Gluu namen de ontwikkeling op zich, en denken vandaag actief mee over de verdere roadmap van hun digitaliseringstraject. Als vaste partner blijft Cronos aan de Leie ook betrokken bij de digitaliseringsvraagstukken die onderweg opduiken. We spraken met Sales & Marketingverantwoordelijke Sarah Timperman en Projectmanager Josse Desauw.

G&V Energy Group ken je misschien van hun netwerk met meer dan 2.500 tankstations en 450.000 laadpunten, onder merken als Esso, Lukoil en Shell. Je kan er terecht voor alles van klassieke brandstof en CNG tot LNG en elektrisch laden.

Nieuwe mobiliteit, nieuwe vereisten voor de Caps Fuel Card-app

Een belangrijk deel van hun aanbod is de Caps Energy Card, een tank- en laadkaart gekoppeld aan een online platform voor fleetbeheer. Josse: “Caps biedt zowel brandstof als elektriciteit aan, wat vooral voor fleetmanagers enorm handig is. Daardoor kunnen ze alles beheren via één platform, met één factuur. Het doel van Caps was om het leven van de fleetbeheerder zo makkelijk mogelijk te maken.”

Door de jaren heen – en zeker met de opkomst van elektrische mobiliteit – was de bestaande Caps Fuel Card-app stilaan aan vernieuwing toe. Een uitdaging op het lijf geschreven van Sweet Mustard, die in tandem met G&V eerst onderzochten wat gebruikers vandaag écht nodig hebben. Sarah: “We hebben voor elke type gebruiker hun noden en journey in kaart gebracht, en daarop de basis van de app bepaald. Daarna begeleidde Sweet Mustard ons verder in het hele traject: van UX en UI tot de effectieve ontwikkeling.”

Gluu als expert in agile werken

Ook Gluu zat mee aan tafel. Als coach in agile werken helpen ze G&V bij hun manier van samenwerken, aldus Josse. “We hadden al pogingen gedaan om agile te werken, maar dat liep nog niet helemaal zoals het moest. Gluu heeft ons getoond hoe het écht kan: een aanpak die flexibel blijft, maar toch toelaat om dringende zaken snel op te pikken tijdens de ontwikkeling. Sarah en ikzelf waren altijd mee met de stand van zaken, zonder dat we er dagelijks bovenop moesten zitten. Sweet Mustard is voor ons trouwens het schoolvoorbeeld van agile ontwikkelen. Intussen is hun werkwijze zelfs de interne referentie geworden.”‎

CADL25 Case GV 3

Expertise uit het Cronos aan de Leie-ecosysteem

De kracht van het Cronos aan de Leie-ecosysteem zit in de samenwerking tussen de verschillende bedrijven, en dat werkt ook in het voordeel van G&V. Josse: “Door de manier van samenwerken is er een echte vertrouwensband ontstaan. Daardoor besteden we zonder zorgen ook andere digitale vraagstukken uit aan bedrijven binnen het netwerk. Het handige is dat onze vaste contactpersoon – Thomas van Gluu in dit geval – helemaal mee is met ons verhaal. Hij kan bijvoorbeeld ook onze websitepartners mee briefen. Zo hebben we iemand mee aan tafel die zowel de context kent als kritisch kan meedenken.”

Vanuit Cronos aan de Leie trekt Account Manager Gilles mee aan de G&V-kar. Hij zorgt er mee voor dat bij grotere uitdagingen de juiste mensen rond de tafel zitten en daagt G&V uit in hun digitale keuzes. Want als er veel opportuniteiten zijn, dan is het extra belangrijk om bewust te kiezen waar je op inzet.

Samen roadmap bepalen

Als onderdeel van die samenwerking begeleiden we G&V ook bij de ontwikkeling van drie nieuwe websites, waaronder een e-commerceplatform. En voor de mobiele app volgen we het model van continue verbetering: op regelmatige basis bekijken we samen welke features als volgende op de planning komen. Josse: “In de volgende fases willen we de gebruikerservaring nog persoonlijker maken, meer transparantie bieden door prijzen aan tankstations en laadpunten duidelijk weer te geven, en werk te maken van slimmere routing via ons roamingnetwerk. Gluu bewaakt de roadmap met de volgende stappen, die we samen vormgeven via gerichte discovery-trajecten. Zo blijft de app groeien.”‎

CADL25 Case GV 4

Lokale nabijheid en transparantie

Komt vaak terug als we onze klanten vragen waarom ze graag samenwerken met Cronos aan de Leie: de lokale nabijheid. Ook voor G&V, waarvan het hoofdkantoor op minder dan twintig minuten rijden van De Kade ligt, de thuishaven van onder andere Sweet Mustard en Gluu. Josse: “Soms werkte iemand van ons een paar dagen mee op locatie bij Sweet Mustard. Daardoor zit die persoon volledig in het verhaal. Die transparantie stellen we op prijs. Dankzij de co-creatieve manier van werken weten we zelf hoe alles technisch in elkaar zit én kunnen we (nu nog steeds) snel schakelen. Daarnaast wordt alles op onze eigen systemen ontwikkeld, en blijft de code onze eigendom.”

Sarah: “We hebben de samenwerking heel positief ervaren. Met elk detail werd rekening gehouden, de juiste zaken werden in vraag gesteld, we werden uitgedaagd en ze hielpen ons met uitzoomen. Sweet Mustard denkt mee na met oog voor de toekomst, in elke fase van development, en is heel transparant op vlak van budget. De samenwerking is open en oprecht.”

Een digitale oplossing die écht werkt voor je eindgebruikers?

Op zoek naar een partner die mee nadenkt over je digitale roadmap? Cronos aan de Leie brengt de juiste experts samen om jouw platformen schaalbaar, gebruiksvriendelijk én toekomstgericht uit te bouwen.

👋 Spring eens binnen voor een vrijblijvende babbel arrow-right-long