Bij ons dochterbedrijf Cronos4Industry draait alles rond het bouwen van de brug tussen informatietechnologie (IT) en operationele technologie (OT). Met de komst van industrie 4.0 willen traditionele productiebedrijven deze afdelingen namelijk steeds meer op elkaar afstemmen. In deze case bespreken we met Raf Snoekx, business development manager voor de afdeling App Solutions bij Kemin, en Koen Rutten, oprichter en managing partner bij Cronos4Industry, hoe ze die brug bouwden in hun end-to-end project voor Kemin Industries.

Kemin Industries

Kemin is een van de grootste leveranciers ter wereld voor (onder andere) dierenvoeding. Ze bieden al een complete customer journey via hun adviseurs, maar wilden dat aanbod graag uitbreiden met digitale diensten en data-inzichten. Daarom hebben onze experten samen met hen KEMINCONNECT™ ontwikkeld: een platform gebaseerd op de cloud waarmee klanten toegevoegde waarde kunnen halen uit hun Kemin producten.

In eerste instantie lag de focus voor het nieuwe platform op het maken van applicaties voor doseerapparatuur. Die applicaties kunnen verschillende gegevens van het productieproces aggregeren in handige dashboards. De klanten van Kemin kunnen zo in een oogwenk datagedreven beslissingen nemen om hun processen en operaties te verbeteren. KEMINCONNECT™ is echter heel wat meer dan de onderliggende applicaties. In lijn met de Internet of Things (IoT) evolutie in de industrie staat het platform voor het een volledig nieuw ecosysteem.

De juiste bouwblokken

Zo’n uitgebreid platform met meerdere nieuwe applicaties bouw je natuurlijk niet op een dag. Kemin nam eerst contact op met Software AG, een softwarebedrijf voor grote ondernemingen met afdelingen in heel wat landen. Het verbinden van de OT en IT in een bedrijf met alleen maar software is echter makkelijker gezegd dan gedaan, zelfs onder begeleiding van een multinational.

Raf Snoekx zegt het als volgt: “Het OT-gedeelte hebben we bij Kemin in de afgelopen decennia ten volle uitgebouwd, maar we botsten al vroeg in het project op een muur. Toen we van Software AG de Cumulocity IoT omgeving aangereikt kregen, merkten we dat onze IT-capaciteit niet volstond.” Op basis van eerdere projecten verwees Software AG hen vervolgens door naar Koen Rutten.

Vergeleken met hun tegenhangers voor de OT hebben IT-toepassingen vaker updates en onderhoud nodig. Door van KEMINCONNECT™ een geïntegreerd IoT-platform te maken, ontstonden bijkomende eisen op het vlak van schaalbaarheid en flexibiliteit. Toen de omvang van het plan duidelijk werd, besloten Koen en zijn team bij Cronos4Industry dan ook al snel om het te benaderen als een echt end-to-end project.

Intensieve begeleiding

C4I begon met een grondige analyse van de bestaande processen, en hoe die in de nieuwe omgeving in het grotere plaatje zouden passen. Nadat de algemene structuur was bepaald ging Koen op zoek naar collega’s om zijn team uit te breiden. Gelukkig kon hij daarbij beroep doen op de grote selectie aan experten binnen Cronos aan de Leie en de Cronos Groep. Daarnaast hielp Cronos4Industry Kemin tijdelijk bij het aanwerven van nieuw talent. Zo ontstond er een nieuw team bij Kemin dat KEMINCONNECT™ ook na het project kon blijven ontwikkelen en ondersteunen.

Eens de juiste mensen aan boord waren, kon C4I beginnen met de ontwikkeling van het platform en de bijhorende applicaties. Daarbij moesten onze collega’s extra aandacht besteden aan beveiliging en ondersteuning, twee kenmerken waarin projecten voor OT en IT doorgaans erg verschillen. Dat was hier niet anders: een geïntegreerd netwerk is heel wat ingewikkelder om te beveiligen dan een hoop individuele doseermachines, en ondersteuning op de lange termijn is altijd al een centraal deel geweest van de visie van Kemin.

Tijdens het volledige proces hielp Cronos4Industry bovendien met change management. Zo’n ingrijpende verandering betekende namelijk dat Kemin zich ook als organisatie moest heroriënteren. In plaats van een focus op OT, moest het hele bedrijf naar OT en IT als een geheel leren kijken. Dat had gevolgen voor zowat iedereen binnen de organisatie.

Zo kregen de ontwikkelaars ineens de vrijheid om hun applicaties buiten de lijntjes te laten kleuren en met elkaar te laten communiceren. Ook het management moest zich aanpassen omdat de nadruk nu nog meer op diensten dan op producten kwam te liggen. Daarvoor moest de werking in aparte eilanden van business units vervangen worden door een Agile aanpak.

Raf geeft toe dat dit geen makkelijke taak was, maar dat de experten van Cronos4Industry hier de ideale partner voor waren. Omdat ze altijd al in termen van geïntegreerde OT en IT denken, was het makkelijker om ook anderen hiervoor warm te maken.

Wederzijds vertrouwen

Het is uiteraard verre van de standaard aanpak om zaken zoals het aanwerven van nieuwe profielen of change management mee te nemen in een project. De collega’s van Cronos4Industry gingen echter met plezier een stapje verder, omdat ze echt geloven in het verhaal van Kemin en hen verder willen laten groeien. Zo deed C4I hetzelfde voor Kemin als Kemin doet voor hun klanten: hen op beide oren laten slapen door intensieve en deskundige begeleiding. Door een end-to-end partnership op te zetten zorgden ze ervoor dat Kemin in alle vertrouwen naar de toekomst kan kijken.

Heb je ook een interessant project in de steigers waar de verbinding tussen OT en IT centraal staat? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, en we zorgen dat je meteen bij de juiste partners zoals Cronos4Industry terechtkomt. arrow-right-long