Gespecialiseerd in de inzameling, sortering en verwerking van bedrijfsafval, is Vanheede Environment Group dé referentie bij uitstek in de afvalindustrie. Voor dit ambitieus, West-Vlaams familiebedrijf is het een absolute topprioriteit om hun gebruikers centraal te zetten. Die klantgerichte aanpak brengt hen tot oplossingen die écht het verschil maken.

De gebruiker staat centraal

Van kleine KMO’s tot grote zwaargewichten… Elk type onderneming kan beroep doen op de diensten van Vanheede. Hun klantenportfolio is dus erg gevarieerd, en dat brengt uitdagingen met zich mee. Om de diverse noden van hun klanten goed in kaart te brengen en up to date te houden, vraagt Vanheede geregeld naar hun gebruikerservaring.

Die bevraging bracht bijvoorbeeld aan het licht dat het tijd was om dieper in te gaan op de online klantervaring en om deze beter te aligneren met de fysieke ervaring. Het doel? Eén en dezelfde snelle, flexibele en persoonlijke aanpak over de verschillende kanalen heen bekomen om zo de klanttevredenheid te optimaliseren.

Hoe we de noden en doelstellingen scherp kregen? In dit geval maakten we gebruik van de discovery bootcamp, dé manier om uit te zoeken waar de échte meerwaarde zit.

Kom meer te weten over de discovery bootcamp. arrow-right-long

Vanheede 2

Meerwaarde vinden op korte én lange termijn

Dankzij een intense samenwerking tussen onze teams en het Vanheede team werden de noden niet alleen in kaart gebracht. Ze werden ook gespiegeld aan de identiteit van Vanheede en wat voor hen primeert.

Vanuit deze noden werd een Minimum Viable Product (MVP) bepaald. Een MVP is hier dus geen Most Valuable Player, maar een (digitaal) product met net genoeg kenmerken om een toegevoegde waarde te vormen voor nieuwe klanten. Het MVP fungeert dus als startpunt om feedback te krijgen voor een verdere productontwikkeling op maat. Op die manier vermijden we dat een product ontwikkeld wordt op basis van foute veronderstellingen. Als voorwaarde om te bepalen of een product viable (levensvatbaar) is, hanteren we de stelregel dat klanten bereid moeten zijn om ervoor te betalen.

Na enkele sprints werd de eerste versie van een applicatie opgeleverd die klanten de mogelijkheid bood om hun afvalophaling kalender te raadplegen en beheren op een makkelijke en overzichtelijke manier. Dit was één van de prioriteiten die sterk naar voor kwam bij de eerste stappen.

Door meteen te focussen op de belangrijkste prioriteiten, konden we onmiddellijk een tastbare meerwaarde creëren voor de klanten van Vanheede. Zij kunnen nu altijd en overal (letterlijk) hun afvalophaling beheren, wat voor hen een wereld van verschil maakt. Vanheede ontlast klanten op deze manier van een taak die voor hen niet prioritair is. Bovendien geeft het hen op hun beurt ruimte om op hun eigen klanten te focussen, en kunnen ze zorgen omtrent de afvalophaling parkeren.

Een concreet voorbeeld? Denk dan aan het aanvragen van een extra afvalophaling. Zo kan een horecaklant die ‘s nachts merkt dat de container vol is een extra ophaling voor glasafval aanvragen via de smartphone. Eenvoudig, snel en efficiënt voor iedereen.

Hoe helpen we de MVP te bepalen? arrow-right-long

Vanheede 1

Een tevreden klant, zowel intern als extern

Nu de mobiele applicatie al even in gebruik is, zien we dat er beduidend minder oproepen binnenkomen van klanten die hun afvalkalender niet kunnen terugvinden of beheren.

De applicatie bewijst hiermee dus een grote toegevoegde waarde te hebben. Niet alleen voor klanten, maar ook voor de medewerkers van Vanheede zelf. Zij kunnen sinds de implementatie van de applicatie meer tijd maken voor hun klanten, wat hen de mogelijkheid biedt om pro-actief advies te verlenen en uitzonderlijke situaties op te pikken.


Blijven innoveren

De eerste versie van de applicatie werd goed onthaald en bracht op korte termijn een grote meerwaarde voor de klanten én medewerkers van Vanheede. De gemaakte technologische keuzes zorgen er ook voor dat de applicatie in de toekomst vlot mee kan evolueren met de actuele noden.

Daarnaast zorgde de applicatie ook voor een administratieve kostenbesparing bij zowel Vanheede als hun klanten.

Als kers op de taart hebben de vele tevreden klanten geleid tot een stijging in verkoop. De goede verkoopcijfers worden ingezet om nog verder en diepgaander te investeren in de klant, zijn ervaring en tevredenheid. Een mooie bekroning van een fantastische samenwerking!

Houd dus zeker de Vanheede applicatie in de gaten voor toekomstige upgrades. We’ll definitely keep you posted!


Je wil technologie inzetten met resultaat? Laat het ons weten... arrow-right-long

Wil je graag uit eerste hand ervaren hoe de Vanheede Plus applicatie een verschil maakt? De app is vrij beschikbaar en we nodigen je graag uit om ze te proberen...

Ontdek de applicatie in de App Store

Ontdek de applicatie in de Google Play Store