Wie wil blijven concurreren, die moet digitaal transformeren. Als CIO, CTO of CDO sta je aan de frontlinie van die omwenteling, met alle uitdagingen die daarbij gepaard gaan. Van verouderde systemen en complexe IT-infrastructuren tot de constante spanning tussen innovatie en stabiliteit, wij hebben er al heel wat zien passeren. De jarenlange expertise die we daarbij hebben opgebouwd, delen we graag met jou, in dit artikel én op onze volgende Customer Inspiration Day.
Waarom het uitrollen over meerdere sites spaak loopt
Of het nu dankzij internationale groei is of door sterk uiteenlopende bedrijfsprocessen – veel bedrijven zitten met een lappendeken van IT-systemen die per locatie sterk verschillen. Dat allegaartje zet al snel een rem op je digitale versnelling, en het gelijktrekken van je systemen vraagt om een zorgvuldige planning. En als heel wat van je processen op legacytechnologie lopen, stapelen de securityrisico’s en inefficiënties zich daar nog eens bovenop. Terwijl probeer je het evenwicht te vinden tussen innovatie en stabiliteit: je houdt één oog op opkomende trends terwijl je tegelijkertijd je operationele stabiliteit moet bewaken en liefst van al nog je OEE een boost geeft. Herkenbaar?
3 succesrecepten voor een digitale transformatie
1. Harmoniseer processen, maar blijf flexibel
Je bedrijfsprocessen harmoniseren is belangrijk, maar het loont om ruimte te houden voor de input en de persoonlijke voorkeuren van de mensen die met je applicatie zullen werken. Zo gaat je operational excellence erop vooruit zonder dat je de flexibiliteit verliest die noodzakelijk is voor verschillende afdelingen en regio’s. Je haalt vast meer inspiratie bij ons werk voor Electrolux, 's werelds grootste producent van huishoudelijke apparatuur: het bedrijf biedt haar medewerkers de tools om zelf schaalbare oplossingen te bouwen en wij staan hen bij met raad en daad.

2. Zet in op kwalitatieve data
Nog een sleutel tot operational excellence: kwalitatieve data. Real-time data stelt je in staat om sneller en nauwkeuriger betere beslissingen te nemen. En door die data inzichtelijk te maken via behapbare dashboards, creëert ze ook meerwaarde voor de gebruikers van je applicaties.
PS: dat was ook de conclusie op onze eerste Customer Inspiration Day eind 2024, waar de meerwaarde van kwalitatieve data in maar liefst vier praktische use cases aangetoond werd.

3. Vergeet je gebruikers niet
Het succes van je digitale transformatie hangt voor een groot deel af van hoe medewerkers, klanten, partners en leveranciers de verandering beleven. Betrek hen actief in het proces en maak werk van een verandertraject. Hoe beter de gebruikerservaring, hoe makkelijker de transformatie zal verlopen. Dat is ook de filosofie van Vanheede, die voor tal van digitalisatieprojecten dienst doet op Cronos aan de Leie.

Meer weten? Ontdek het op onze Customer Inspiration Day.
Op donderdag 13 maart staan de deuren van De Kade weer open voor onze volgende Customer Inspiration Day. Onder het thema “Make Tomorrow Happen Today” zoomen we in op de overgang naar digitale bedrijfsmodellen en processen. Davy Hoornaert (Octoo), Susannah Roussaux en Bart Couwels (Coliberate), Ruben Vermaercke (Roborana) en Michiel Vandendriessche (Raccoons) komen hun inzichten en praktijkvoorbeelden delen, zodat jij naar huis gaat met een toolbox vol inspiratie.
De plaatsen zijn beperkt, dus schrijf je tijdig in!

Waarom Cronos aan de Leie?
Of je nu aan de slag wilt met het vernieuwen van je IT-infrastructuur, je processen wil optimaliseren of nieuwe technologieën gaat implementeren – wij staan voor je klaar. Met een pragmatische aanpak en stevige West-Vlaamse roots, zodat we jou van ver én van dichtbij kunnen bijstaan. De deuren van De Kade staan altijd open voor een vrijblijvende kennismaking.